czwartek, 6 listopada 2014

Testowanie jednorazowych i wielorazowych wkładek laktacyjnych


Gdy pakowałam torbę do szpitala na poród to jedną z wielu rzeczy na liście były wkładki laktacyjne. Gdzieś obiły mi się o uszy wielorazowe wkładki laktacyjne, ale sobie pomyślałam: po co je prać, suszyć jeśli można kupić jednorazowe, a potem je wyrzucić i kupić kolejne.
I tak też było. Od porodu zużyłam już kilka takich paczek wkładek jednorazowych (ponad 3 miesiące). Aż przy kolejnych zakupach w drogerii przypomniałam sobie o możliwości noszenia wielorazowych wkładek. Kupiłam kolejną paczkę jednorazowych (bo w domu było kilka ostatnich wkładek) i powiedziałam sobie: Koniec, to ostatnia paczka jednorazowych. Kolejne będą wielorazowe.
Będąc w kilku sklepach z akcesoriami dziecięcymi nie znalazłam wkładek wielorazowych (jednorazowe były), więc został Internet. I tam trafiłam na wkładki Drogerii ekologicznej "Better Land".

Przed kilkoma dniami otrzymałam paczkę z wkładkami tej firmy. Moja pierwsza reakcja po otwarciu paczki: "Jakie ładne";) - mam wzór Czerwony Hibiskus.

Wypróbowałam już tą parę wkładek laktacyjnych i dzisiaj chciałabym porównać wkładki jednorazowe z wielorazowymi pod względem: sposobu przechowywania, wyglądu, komfortu użytkowania, chłonności oraz, co dla większości najważniejsze, kosztu.

1) Sposób przechowywania:
a) wkładki jednorazowe - zużywamy i wyrzucamy. 
b) wkładki wielorazowe - po użyciu pierzemy i suszymy.
Na metce tych wkładek jest dozwolona temp. 60 stopni.Przed użyciem wyprałam w 40 stopniach, ponieważ akurat prałam kolorowe ubrania, wiec i wkładki do nich dorzuciłam. Po użyciu wyprałam z białymi ciuszkami Dzidziusia w 60 stopniach. Wkładki nadal wyglądają jak nowe, więc mogę je dorzucać do dowolnego prania, co pozwoli mi na ich szybsze pranie, a w konsekwencji na możliwość posiadania ich mniejszej ilości, czyli ograniczy koszty zakupu.
2) Wygląd:
a) wkładki jednorazowe - nic specjalnego, po prostu białej i tyle.
b) wkładki wielorazowe - ich ciekawe wzory cieszą oko, nawet Dzidziuś się zainteresował;)






3) Komfort użytkowania: 
a) wkładki jednorazowe - do tej pory nie narzekałam na ich noszenie, lecz porównując je do wielorazowych to są mniej delikatne dla skóry; posiadają klej, dzięki czemu po pierwszym założeniu nie przemieszczają się w staniku, lecz po kolejnym karmieniu klej już nie trzyma.
b) wkładki wielorazowe - milsze dla skóry, mniej wyczuwalne, niż jednorazowe. Wkładki wielorazowe od razu mogą się przemieścić, ale są większe i lepiej przylegają o skóry, więc uważam, że w efekt jednorazowych po kolejnych karmieniach jest taki sam. 

4) Chłonność: trudno jest mi tu określić chłonność, bo testów nie przeprowadzałam ile szklanek wody pomieszczą :D. Wielorazowe na razie przetestowałam w nocy, czyli wtedy, gdy one są mi najbardziej potrzebne, ponieważ dziecko w nocy je rzadziej niż w dzień. Akurat tej nocy Dzidziuś nie jadł przez 6 h, a moja "mleczarnia: dopominała się już "opróżnienia";). I tutaj jedna wkładka była na swoim miejscu i pochłonęła mleko, zaś druga (która chroniła pierś dłużej czekającą na opróżnienie, ponieważ karmię jednostronnie) niestety nie poradziła sobie z nadmiarem mleka. Myślę, że to nie wina chłonności wkładki, lecz tego, że w nocy się ona przemieściła na bok. Ale wkładki jednorazowe niejednokrotnie nie dawały rady w nocy, chociaż nie karmiłam Dzidziusia tylko ok. 4 godzin i często to nie była wina przemieszczenia, ale przepełnienia wkładek.

5) Koszt -Nasze porównanie zależeć będzie od tego ile czasu chcemy karmić. Dodatkowo jeśli planujemy kolejne dzieci to więcej zaoszczędzimy, ponieważ te same wkładki możemy wykorzystać przy innych pociechach.

Koszt wkładek:
a) wkładki jednorazowe - jedna paczka najtańszych jakie znalazłam w Rossmannie kosztuje 5,99 zł/ 30 szt., czyli na miesiąc potrzebujemy 2 paczek, na 3 miesiące 6 itd.
1 miesiąc: 2 x 5,99 zł = 11,98 zł.
3 miesiące: 6 x 5,99 zł = 35,94 zł
6 miesięcy 12 x 5,99 zł = 71,88 zł
12 miesięcy 24 x 5,99 zł = 143,76 zł
b) wkładki wielorazowe- jedna para kosztuje ok. 10 zł + przesyłka (nie znalazłam w sklepach stacjonarnych wkładek wielorazowych). Moje wkładki kosztują 10,49 zł, a przesyłka w tej drogerii 9,99 zł. Ja robię pranie 2-3 razy w tygodniu, więc wystarczą mi 4 pary wkładek:
10,49 x 4 + 9,99 = 51,95 zł - koszt taki sam bez względu na okres karmienia.

Widzimy, że jeśli chcemy używać wkładek wielorazowych przede wszystkim ze względu na oszczędność to musimy karmić min. pół roku. Według najnowszych zaleceń dzieci powinny być karmione tylko i wyłącznie piersią przez 6 miesięcy, więc myślę, że większość matek karmi te min, pół roku.
Ja planuję karmić minimum rok i chciałabym, aby Dzidziuś miał rodzeństwo, więc u mnie decydując się na wkładki wielorazowe oszczędność będzie na prawdę duża;). Do tego lepszy komfort noszenia, piękne wzory. Jedynie trzeba pamiętać, aby je wrzucać do pralki.

Jeśli moje wkładki się spodobały to zapraszam na zakupy do Drogerii ekologicznej "Better Land", która oprócz wielorazowych wkładek laktacyjnych ma też wiele innych ekologicznych produktów.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz